JógaKlikk -  Online jógaórák

JógaKlikk Blog

A Gyökércsakra

hozzászólás 2014-09-16

Biztonság, stabilitás, pihenés és cselekvés egyensúlya - ezek a gyökércsakrához kapcsolódó témák. Utazás, költözés, munkahelyváltás, a munkáddal kapcsolatos válság, anyagi problémák, vagy bármi olyasmi, amitől kevésbé érzed biztonságban magad – ezek mind felboríthatják az egyik legfontosabb energiaközpont, a Gyökércsakra egyensúlyát.

A hónap témája:

Biztonság, stabilitás, pihenés és cselekvés egyensúlya - a gyökércsakra

Utazás, költözés, munkahelyváltás, a munkáddal kapcsolatos válság, anyagi problémák, vagy bármi olyasmi, amitől kevésbé érzed biztonságban magad – ezek mind felboríthatják az egyik legfontosabb energiaközpont, a Gyökércsakra egyensúlyát. Sorozatunkban segítünk megérteni a gerinc mentén elhelyezkedő hét fő csakra (energiaközpont) működését, megvizsgáljuk, milyen élethelyzetek vagy fizikai tünetek utalhatnak egy-egy csakra egyensúlyvesztésére, és tippeket adunk arra, hogyan lehet egyensúlyba hozni az adott csakrát.

A csakra szó azt jelenti szanszkritül, hogy kerék. Sokan úgy magyarázzák ezt, hogy a csakrák energiaörvények. Körbe-körbe forognak és ellátják a testünket energiával. Sokszor hallani, hogy hét csakránk van. Valójában több ezer kisebb-nagyobb csakra van az emberi testben, de a gerinc mentén húzódó hét fő csakráról esik a legtöbb szó, ezek a legfontosabbak az energetikai test kiegyensúlyozott működése szempontjából. 

A hét fő csakrából a legalsó a Gyökércsakra, szanszkritül Muladhara csakra. A gerinc alsó végénél helyezkedik el, a farokcsontnál, illetve a gát területén, és az örvény tölcsérje lefelé nyílik, a föld felé. Ez a csakra felelős a földdel való kapcsolatunkért és a saját testünkkel való kapcsolatunkért is. Színe a vörös, de ha erősíteni szeretnéd a gyökércsakra működését, a föld színei, barna és khaki árnyalatok is alkalmasak erre. Lehet például ilyen színű ruhákat, különösen alsóneműket hordani (lehet, hogy azért szereted a piros alsóneműt, mert érzed, hogy egyensúlyba hoz).

A gyökércsakrával összekapcsolható szervek és testrészek a talpak, a lábak, a gerincoszlop és a csontok, a fogak, a köröm, és a vastagbél. Ha ezek közül valamelyikkel probléma adódik, a csonttöréstől kezdve a repedező körömig, szinte biztos lehetsz benne, hogy a gyökércsakra kibillent az egyensúlyából, vagy valami gátolja a működését. Minden csakrának megfeleltethető egy endokrin (belső elválasztású) mirigy, a gyökércsakra endokrin mirigye a mellékvese (adrenalin és kortizol termelés).

A kiegyensúlyozott gyökércsakra biztosítja az aktivitás és a passzivitás, a cselekvés és a pihenés egyensúlyát. Felelős a vitalitás, az életerő, az élni akarás egyensúlyáért, a testi szükségletek kielégítéséért és a mindennapi tevékenységekkel, a mindennapok feladataival való megbirkózásért is. Tudatosítja bennünk, hogy a testünkben élünk, megtanít szeretni a testünket és megismerni a korlátait. Ebben pedig rendkívül hatékony segítséget ad a jógázás.

A jógázáson kívül minden olyan tevékenység segít egyensúlyba hozni a Gyökércsakrát, ami megmozgatja a fizikai testet: sportolás, séta, kirándulás a hegyekben, mezítláb járkálás és talpmasszázs, de jók lehetnek olyan tevékenységek is, amelyek a földdel hoznak kapcsolatba, például kertészkedés, agyagozás, sőt homokvár építés.

A Gyökércsakrához kapcsolódik a pihenés és aktivitás egyensúlya, amivel sokmindenkinek problémája adódik, hiszen gyakran a munkából hazaérve vár a házimunka vagy a család ellátása, esetleg egy másodállás vagy túlóra. Ha valaki folyton fáradt, vagy nehezen tud kikapcsolni, ellazulni és pihenni, valószínűleg nincs egyensúlyban a Gyökércsakrája.

Hogyan hozd egyensúlyba a Gyökércsakrát?

Mindannyian mások vagyunk, és máshogy reagálunk dolgokra, úgyhogy válogass az alábbi ötletekből olyasmit, amit szívesen csinálsz:

  • színterápia: vörös vagy föld színek
  • ásványok és kövek: vörös és feket kövek, pl. rubin, gránát, vörös jáspis, fekete ónix, füstkvarc
  • illóolajok: mandarin, szegfűszeg, rozmaring
  • sportolás, testmozgás, fizikai igénybevétel, mezítláb járkálás, talpmasszázs, egyensúlyt igénylő tevékenységek (pl. görkorcsolyázás, falmászás, stb)
  • főzés, kenyérsütés, kertészkedés, agyagozás, vörös színnel festés vagy színezés
  • vizualizációk: vörös szín, vagy egy vörös örvény a farokcsontnál, egy hatalmas, erős fa, egy rendíthetetlen hegy vagy kőszikla.
  • Megerősítések: Biztonságban vagyok. Kapcsolatban állok a földdel. Mindig van elég. Mindig körülvesz a támogatás és szeretet. Két lábbal állok a földön. Egyensúlyban vagyok. Megvan mindenem, amire szükségem van.
  • jóga ászanák közül: egyensúlyozó gyakorlatok (egy lábon állva, vagy kartámaszok, fordított testhelyzetek), a lábak izmait igénybe vevő álló ászanák (pl. Harcos pózok, de minden láberősítő gyakorlat), olyan gyakorlatok, amikhez szét kell terpeszteni a lábakat, pl nagy terpeszek állva vagy ülve, Baddhakonászana (Pillangó vagy Suszter póz), spárga (Hanumánászana) és álló spárga, Malászana (mélyguggolás), stb., de nagyon jó a jóga alapállása, a Tadászana, illetve a négy végtagon támaszkodó pózok (pl. Lefelé Néző Kutya, négykézláb tartások).

Varga Judit

A JógaKlikk videói közül az alábbi videók segítenek egyensúlyba hozni a Gyökércsakrád:

- Kézenállás Tas Gergellyel http://www.jogaklikk.hu/jogavideok/91/kezenallas/

- Fordított pózok Répássy Erikával: http://www.jogaklikk.hu/jogavideok/85/feje_tetejen_a_vilag/

- Fejenállás Varga Judittal: http://www.jogaklikk.hu/jogavideok/70/fejenallas/

- Bakászana (Varjú póz) Varga Judittal: http://www.jogaklikk.hu/jogavideok/149/a_bakaszana_-_varju_poz/

- Szarvangászana (Gyertya póz) Varga Judittal: http://www.jogaklikk.hu/jogavideok/133/labakat_fel!_-_gyakorold_velunk_a_gyertyapozt/


Cimkék: jóga gyakorlás gyökércsakra csakrák biztonság stabilitás

Hozzászólások

Hozzászólnál? jelentkezz be! Ehhez a cikkhez még nincs hozzászólás. Légy az első hozzászóló!