JógaKlikk -  Online jógaórák

JógaKlikk Blog

Kockahas

hozzászólás 2015-02-27

Előforult már veled, hogy behúztad a hasad, amikor valaki fényképez, vagy ha tekintetek kereszttüzében állsz? Korunk szépségideálja akár nő, akár férfi, lapos hasat villant elő, kockás izmokkal. A puha, kerek has manapság nem vonzó. A jógában azonban fontosnak tartjuk az egyensúlyt: minden izom legyen erős, de egyben rugalmas is.

Előforult már veled, hogy behúztad a hasad, amikor valaki fényképez, vagy ha tekintetek kereszttüzében állsz? Korunk szépségideálja akár nő, akár férfi, lapos hasat villant elő, kockás izmokkal. A puha, kerek has manapság nem vonzó. A jógában azonban fontosnak tartjuk az egyensúlyt: minden izom legyen erős, de egyben rugalmas is.

„Ki a mell, be a has” mondták régen a katonaságnál és tornaórán is. A has legyen feszes és kőkemény, mert a lágy has sebezhető, míg az acélos hasizom a sebezhetetlen harcos jellemzője. Spirituális szempontból a has az a része a testnek, ahonnan az intuíció fakad, hiszen „zsigerből” érzed, hogy mit kell tenni. A folyamatosan feszített, acélos izom nem engedi az intuíciót érvényesülni, izomfal mögé zárja, befalazza és elnyomja a zsigerből jövő megérzéseket.

A jógában és a legtöbb keleti kultúrában a harcos erős, és egyben hajlékony és rugalmas. Ha kell, megfeszül és minden erejét koncentrálja, de ha kell, képes rugalmasan félrehajolni. Ha túl feszes a has területe, az gátolja a keringést a hasüreg és a medence belső szerveiben, és akadályozza a gerinc mozgékonyságát és hajlékonyságát.

Hasi légzéssel (rekeszizom légzésnek, jóga légzésnek is szokták hívni) biztosíthatod, hogy a hasad mélyebb rétegei lazák maradjanak akkor is, amikor a felsőbb rétegek dolgoznak. Hasi légzéskor a rekeszizom, ami a mellüreg és a hasüreg között található, kupola alakú izom, megfeszül, és ezzel lefelé és kifelé tolja az alatta lévő lágy szerveket. Ha a has nem tud ellazulni, például azért, mert az elöl, középen futó izomkötegek (latinul rectus abdominis) túl feszesre edzettek, akkor ez a kis hullámmozgás akadályba ütközik és nem lesz hely teljesen megtölteni a tüdőt.

Természetesen az erős hasizmoknak rengeteg előnye van, de az nagyon fontos, hogy szükség szerint el is tudjanak lazulni. Az erős, rugalmas hasizmok részt vesznek a légzésben, javítják a tartást, stabilizálják a törzset, segítik a gerinc rögzítő és tartó funkcióját, megvédik a hasüregben lévő szerveket.

Azt is fontos megérteni, hogy amit „hasizmok”-nak hívunk, egy több rétegű, és többféle irányba futó rostokból álló izomcsoport. Annak van „kockahasa”, akinek annyira vékony a felszíni zsírréteg a fentebb említett rectus abdominis felett, hogy látszanak a bordázott izomkötegek. Amikor arról beszélünk, hogy valakinek túl feszesre edzett a hasa, akkor leggyakrabban a rectus abdominis merevségére utalunk. A jógában gyakoriak az olyan pózok és mozdulatok, amelyek a hasizmokon belül a többi hasizmot erősítik (transversus abdominis, obliquus externus és obliquus internus), például gerinc csavarások, oldalra hajlások, stb. Ezen kívül a jógában ellentartásokat is használunk, tehát ha dolgoztatunk egy izomcsoportot, utána hangsúlyt fektetünk az izomcsoport nyújtására is. Így tudjuk megőrizni a rugalmasságot és fejleszteni az erőt.

Fejleszd velünk az erőközpontodat ebben az előfizetéssel nézhető, 30 perces videóban anélkül, hogy túlfeszítenéd a hasad és ne felejtsd el néha szeretettel megsimogatni a hasad egy jó evés után, vagy ha jó tippet adtak a „zsigereid”.

Varga Judit


Cimkék: jóga gyakorlás has hasizom hasizmok kockahas erő rugalmasság

Hozzászólások

Hozzászólnál? jelentkezz be! Ehhez a cikkhez még nincs hozzászólás. Légy az első hozzászóló!