JógaKlikk -  Online jógaórák

JógaKlikk Blog

Jóga... KLIKK! Aggályok az online jógázással kapcsolatban

hozzászólás 2013-07-03

Varga Judit írása az online jógázásról. Összeszedtem néhány érvet és ellenérvet az online jógázással kapcsolatosan. Ha kihagytam valamit, írd meg hozzászólásban!

Összeszedtem néhány érvet és ellenérvet az online jógázással kapcsolatosan. Ha kihagytam valamit, írd meg hozzászólásban!

5 (-1) aggály az online jógázással kapcsolatban


1. Nincs jelen a tanár, nem tud igazítani, segíteni

Kétségkívül a legnagyobb hátrány. De mint az online jógázás előnyei között kifejtettem, szükség van olyan gyakorlásra is, ami ismétlésből, próbálgatásból, próbálkozásból áll, ehhez nem feltétlenül szükséges egy tanár jelenléte. Lehet, hogy jobb is néha, ha nincs közönséged ahhoz, hogy már ötödször esel orra bakászanában (ha tényleg megtörténik vagy ötször, tegyél egy párnát magad elé és úgy gyakorolj, így nem fogod megütni magad... ). A legjobb, ha kombinálod a tanár jelenlétében végzett gyakorlást az egyéni gyakorlással – így meg fogod kapni az igazítást, a segítséget, a támogatást és a jó tanácsot, de tudsz önállóan is gyakorolni.

2. Nincs meg a csoport hangulata és a csoport ereje


Valóban, amikor csoportban gyakorol az ember, gyakran azt lehet érezni, hogy szinte húz magával a csoport ereje. (A fenti kép 2013. június 21-én készült New Yorkban, a Times Square-en). Ez nagyon jó érzés lehet, és előfordul, hogy olyasmire is képes leszel, ami eddig egyedül otthon nem sikerült. Ezért jó néha csoportba is eljárni, és ha sokan vannak, örülj neki, mert ilyenkor a gyakorlás ereje megsokszorozódik. Ha szkeptikus vagy a csoport erejével kapcsolatban: a 1 Giant Mind nevű szervezet a meditáció gyakorlásban tudományos módszerekkel hasonlítja össze a csoportban gyakorlás és az egyéni gyakorlás által előidézett hatásokat (pl hormonális változásokat, EEG hullámok alakulását) – persze, mint sejthetted, eddig minden eredmény azt mutatja, hogy csoportban erőteljesebbek a hatások... Mégis jobban befelé tudsz fordulni, amikor egyedül gyakorolsz, ezért a legjobb váltogatni a csoportban gyakorlást és az önálló gyakorlást.

3. Mi van, ha valamit rosszul csinálok?

Hát igen, ez jó kérdés :-) Akkor mi van? 

Igazából én ezt az online jógázás előnyei közé sorolnám. Nagyon rá vagyunk szokva, hogy másokat okoljunk mindenért: a politikusok, a bankárok, a multik, vagy nemes egyszerűséggel „ők” tehetnek mindenről. Az orvos meg majd meggyógyít, vagy a természetgyógyász csodát tesz, az asztrológus megmondja, mit kell csinálni, a jógatanár meg majd kijavít. Tanár jelenléte nélkül jógázni szerintem kicsit olyan, mint eldobni a mankót és felelősséget vállalni az önállóan tett lépéseidért. És igen, fogsz hibázni. Nem ismerek olyan embert, aki úgy tanult meg járni, hogy egyszer sem esett el. Nem ismerek olyan jógit, aki úgy tanult meg fejenállni a szoba közepén, hogy egyszer sem esett el. Igen, el fogsz esni. Gyakorold, hogyan kell kiesni a pózokból és hogyan kell „nem tökéletesnek lenni”. Ez is része a gyakorlásnak.

Hogyan kerüld el mégis a sérüléseket? Először is figyelj! Kövesd az instrukciókat minél pontosabban, és ha nem tudod követni őket (pl „szépen lassan emeld fel mindkét lábad a földről és állj meg a fejeden a szoba közepén”), akkor próbáld ésszerű határok között ésszerű ideig, és ha nem megy, ne csináld! Nem kell mindent csinálni úgy, ahogy mondják. Lehet, hogy nem vagy még készen valamire, türelem! Használd a józan eszedet :-) Ha valami fáj, nem esik jól vagy túl nehéznek, túl fárasztónak találod, hagyd ki. Értékelés nélkül menj tovább (pl ne mondd magadnak, hogy „jaj, de béna vagyok, még ezt sem tudom megcsinálni”) és gyakorolj türelmesen. Ez jóga, nem a plasztikai sebész, ahol bemész az ajtón, majd kilép egy másik, átszabott test. Ez meg fog veled történni, de némi idő kell hozzá. Gondolj bele, ha teniszezni vagy lovagolni tanulnál, nem várnád el az első hónapban, hogy mindent tökéletesen tudj. Ne várd ezt a jógagyakorlásodtól sem. Ez egy csodálatos út, amin olyan fantasztikus állomások vannak, mint fejenállás, teljes híd, lótusz ülés, vagy az, hogy a lábadat háromszor körbe tudd tekerni a nyakadon, mint egy sálat (erről még nincs se képem, se linkem, de szólok, ha megvan). Élvezd ki az utazást, minden tökéletlenségével és csodás kalandjával együtt!

4. A jóga közösségteremtő ereje


Hány, de hány ismeretséget, barátságot láttam születni jógaórán! Sőt, szerelmet is... Ezzel nem azt akarom mondani, hogy az emberek ismerkedni járnak a jógaórára. Van, aki kifejezetten nem szeret beszélgetni, gyorsan átöltözik, nem szól senkihez és sietve megy élni a jógán kívüli életét. De ha olyan emberek találkoznak, akik ugyanazt a tevékenységet folytatják, legyen az gördeszkázás, fotózás, sakk vagy foci, gyakran könnyebben találnak közös beszédtémát és gyakran azt veszik észre, hogy más dolgokban is hasonlóan gondolkoznak. Rengeteg hasznos információ cserél gazdát jóga előtt vagy után az öltözőben vagy a jógateremben, és ha össze kell fogni egy közös ügyért, vagy segíteni másokon, a közösségnek hihetetlen ereje van, amit mozgósítani lehet, akár árvízről van szó, akár a családon belüli erőszakkal kapcsolatos figyelemfelkeléshez kell egy nagyobb tömeg.

A Facebook és egyéb online közösségek korában nem kell feltétlenül személyesen jelen lenni valahol ahhoz, hogy egy közösséghez tartozz. Ne érts félre, szerintem jobb személyesen barátkozni, mint betűkkel ellátott kis műanyag négyzeteket nyomogatva, de vannak helyzetek, amikor nagyon jól fel lehet használni a közösségi oldalakat, és a technika vívmányait hívni segítségül ahhoz, hogy információt cseréljen az ember, és egy közösséghez tartozzon.

5. Nem jutott eszembe ötödik ellenvetés :-)

Pedig nagyon gondolkoztam. És vagyok annyira perfekcionista, hogy a serpenyő mindkét oldalába ÖT darab valamit akartam rakni... Segíts megtalálni az ötödiket és írd meg hozzászólás formájában!

Varga Judit

 


Cimkék: jóga online jógázás gyakorlás

Hozzászólások

Hozzászólnál? jelentkezz be! Ehhez a cikkhez még nincs hozzászólás. Légy az első hozzászóló!