JógaKlikk -  Online jógaórák

JógaKlikk Blog

Erő és lendület - Virabhadrászana 3.

hozzászólás 2014-05-16

A jóga népszerűségének egyik oka, hogy egyaránt hat a testre, az elmére és a lélekre. Ahogy a tested erős, hajlékony és kiegyensúlyozott lesz a gyakorlás által, ugyanúgy az elme és a lélek is tükrözi ezeket a változásokat.

Erő és lendület - Virabhadrászana 3. 

A jóga népszerűségének egyik oka, hogy egyaránt hat a testre, az elmére és a lélekre. Ahogy a tested erős, hajlékony és kiegyensúlyozott lesz a gyakorlás által, ugyanúgy az elme és a lélek is tükrözi ezeket a változásokat. Egy olyan pózt ajánlok most a figyelmedbe, ami erőt és lendületet ad az egész lényednek: Hármas Harcos, szanszkritül Virabhadrászana 3.

 

A nyugati tornából a mérlegállás juthat eszedbe erről a pózról, és ha próbáltad már ezt a tartást, tudod, hogy erőteljesen dolgoztatja a lábakat, a farizmokat és a törzs izmait is. A farizmok és a lábizmok munkája miatt intenzív alakformáló hatása van: szálkásít és segít megszabadulni a combon és fenéken lerakódott zsírpárnáktól. A jógában ezt a tartást általában előrenyújtott karokkal végezzük, ez a klasszikus forma, de megjelenik különféle kéztartás variációkban is – a karokat kinyújthatod oldalra, nyújthatod őket hátra, vagy létrehozhatsz valamilyen speciális kéztartást, vagy mudrát. Ha a karokat előre nyújtod ebben a pózban, erőteljesen megdolgoztatja a karizmokat is, és nagyobb lesz a pózban a lendület, az előre repülő és előre mutató érzet.

A különböző testtartásoknak ugyanis szimbolikus jelentése van, így hatnak a pózok az elmére és a lélekre is. A Virabhadrászana 3. mögött mitológiai történet áll. A hindu szentháromság egyik fő istenét, Shivát, a Pusztítót magára haragította az apósa. Shiva dühében levágta egy hajtincsét, földhöz csapta, és a hajtincsből előugrott egy démon harcos, Virabhadra, aki Shiva dühének megtestesítőjeként mindenkit lekaszabolt, akit csak ért. A róla elnevezett póz első variációjában Virabhadra előtör a földből, ahogy megszületik. A második variációban egy bátor nagy lépéssel készíti a lándzsáját, amit a karok szimbolizálnak. A harmadik variációban pedig lendületesen előre ugrik, szinte repül, ahogy előre nyújtott karokkal, magabiztosan mozdul a vele szemben álló nehézségek felé.

 

A fentiekből kiderül, hogy ez a póz nem csak erőt és lendületet, hanem önbizalmat, magabiztosságot és egyensúlyt ad. Az egy lábon állás pedig nagyon sokrétűen fejleszti a láb izmait. Biztos észrevetted már (vagy ha most egy lábra állsz, érezni fogod), hogy az álló lábad egy kicsit billeg, finoman, egészen aprókat mozdul. Ilyenkor az izmok nem csak erősödnek, hanem azt tanulják, hogyan kell visszaigazítani magad középre, hogyan kell visszatalálni az egyensúlyodra és stabilizálni az ízületeket, különösen a térd és a boka ízületeket. Ha szorgalmasan gyakorolsz, az izmok megerősödnek és megügyesednek, így meg tudod előzni az ízületek ficamos vagy hosszútávú sérüléseit.

Ugyanígy ügyesedik az elméd és a lelked is: megtapasztalod, milyen érzés, amikor valami (vagy valaki) kibillent az egyensúlyodból, elhúz valamelyik oldalra, és gyakorolod, hogyan kell mindig visszahúzni magad középre, a középpontodba.

Gyakorold velem ezt a lendületes pózt egy 60 perces Vinyasa Flow gyakorlásban.

Tipp

Gyakorlás közben érezd magadban az erőt, a magabiztosságot és a lendületet! Érezd, hogy bármire képes vagy! Legyőzhetetlen vagy, mint a démon harcos, Virabhadra.

Fontos!

Ha megfájdul a derekad ebben a pózban, gyere ki belőle és kezdd újra! Azért fájdulhat meg a derekad, mert nem dolgozik kellőképpen az erőközpontod (a has és a hát mély izmai). Ha ez előfordul, először állva, felegyenesedve aktiváld az erőközpontodat úgy, hogy a karokat magastartásba emeled, és miközben nyújtózol a karokkal felfelé, a bordák elejét húzod lefelé, a szeméremcsont felé. Onnan fogod tudni, hogy jól csinálod, hogy érzed az izommunkát a hasizmaidban. Tartsd meg ezt a munkát, és úgy emeld az egyik lábad hátra, és döntsd a törzsed előre. Nem kell a talajjal teljesen párhuzamosig elmenned ahhoz, hogy dolgozzon rajtad ez a póz, ha fáj a derekad, megállhatsz korábban is. Figyelj arra, hogy ne kezdj el homorítani a deréktájékon. Ha így gyakorolsz, ez a póz segíteni fog a derékfájáson is. Ha nem vagy benne biztos, hogy jól csinálod, gyakorolj velem erre a 60 perces videóra, amiben ezt a pózt, és többek között ezt az izommunkát is gyakorljuk.

Tippek az egylábon álláshoz:

  • Kicsit hajlítsd be az álló lábadon a térded (vagy ha feszül a combod hátul ebben a pózban, hajlítsd be jobban a térded, amíg nem érzel feszülést a combban hátul). Ha teljesen kinyújtod és hátrafeszíted a térded egy lábon állva, az túlnyújthatja a térdízületed, és egy reflex következtében kikapcsolja a térd körüli izmokat. Így nehezebb lesz egyensúlyozni és nem fejlődnek annyira a lábizmaid sem.
  • Gyakorolj mezítláb! Így sokkal jobban megérzed a talajt magad alatt és egyenletesebben fejlődnek a talp és a lábfej izmai, ami javítja a tartást.
  • Nyisd szét a lábujjakat, hogy nagyobb felületen támaszkodjon a tested, és szétnyitott lábujjakkal nagyon finoman „markolj bele” a talajba a lábujjaiddal. Érezni fogod, hogy ettől aktívabbak lesznek az izmok a talpadban, ami segíthet tartásproblémákon.
  • Ha nagyon nehéznek találod egy lábon megállni, állj egy szék vagy más bútordarab elé, és ha érzed, hogy billensz, finoman kapaszkodj meg a székben, aztán engedd el megint, ameddig tudod, és így folytasd a gyakorlást.

Jó gyakorlást!

Varga Judit


Cimkék: jóga gyakorlás erő lendület magabiztosság harcos póz Virabhadrászana 3

Hozzászólások

Hozzászólnál? jelentkezz be! Ehhez a cikkhez még nincs hozzászólás. Légy az első hozzászóló!