JógaKlikk -  Online jógaórák

JógaKlikk Blog

A kartámaszokról - Bakászana

hozzászólás 2014-05-26

Vajon miért van az, hogy a jóga népszerűbb a nők körében? Ez a cikk egy olyan jógapózról szól, ami gyakran a jógázó fiúk egyik kedvence: a Bakászana, vagyis Daru vagy Varjú póz.

Vajon miért van az, hogy a jóga népszerűbb a nők körében? 

A jógáról sokan azt gondolják, hogy inkább nyújtó, lazító pózokból áll, és kevesebb hangsúlyt fektet a fizikai erőre, az erőnlétre és az erőkifejtésre. Valóban, sok olyan jógastílus van, amelyre igaz ez az állítás, illetve gyakran érdemes kevésbé erőteljes pózokkal kezdeni a gyakorlást, és fokozatosan haladni a nagyobb erőt és koncentrációt igénylő pózok felé.  A férfiak pedig gyakran, természetükből adódóan, jobban igénylik az erőteljes fizikai igénybevételt, mint a lágy nyújtásokat és lazításokat.

Talán sztereotípia, mégis gyakran jellemző, hogy a nők könnyebben, természetesebben fordulnak befelé és néznek önmagukba, míg a férfiak sokszor kerülik ezt, ha csak tehetik. Ez lehet az egyik oka annak, hogy a férfiak gyakran idegenkednek a jógától.  A férfias minőség jobban kedveli a fizikai testet érintő kihívásokat, az erő és ügyesség megnyilvánulását.

A férfias és nőies minőségek mindannyiunkban jelen vannak, férfiakban és nőkben egyaránt, de más-más arányban. A jógagyakorlásban mindig arra törekszünk, hogy egyensúlyt teremtsünk: erő és hajlékonyság, aktivitás és passzivitás, erőfeszítés és ellazulás, férfias és nőies minőség egyensúlyát. Ahogy létrehozzuk ezt az egyensúlyt a jógaszőnyegen, egyre könnyebb lesz a mindennapi életben is rátalálni erre a kényes és törékeny egyensúlyra.

A kartámaszok, vagyis olyan pózok, amikor a testsúly egészében vagy részben a kezeken vagy karokon támaszkodik, általában erőteljes hatású, férfias minőséget képviselő pózok. Ilyenkor a külső szemlélő számára úgy tűnhet, a kar „nyers” erejét használjuk. Valójában ezekben a pózokban is, mint minden jógapózban, az egész test részt vesz a munkában, a kartámaszok esetében különsen az erőközpont dolgozik (főleg a hasizmok). Szükség van a kar és a kéz izmaira is, de sokkal kevésbé, mint elsőre gondolnád.

Gyakorold a Bakászanát, vagyis Varjú pózt – vedd elő a benned lakó férfias erőt, bízz önmagadban, hidd el, hogy meg tudod csinálni! És ha nem sikerül elsőre, gyakorold szorgalmasan, és ne felejtsd el, a látszat ellenére nem annyira erőre, mint helyes technikára és egyensúlyra van szükség a póz végrehajtásához.

Ha szeretnél dolgozni a póz végrehajtásához szükséges technikán és megtanítani a tested pontosan arra a munkára, amire ebben a pózban szükség van, ajánlom figyelmedbe ezt a Vinyasa Flow stílusú videót, amelyben a Bakászana áll a gyakorlás középpontjában.

Varga Judit


Cimkék: jóga gyakorlás erő kartámasz karizmok erőközpont

Hozzászólások

Hozzászólnál? jelentkezz be! Ehhez a cikkhez még nincs hozzászólás. Légy az első hozzászóló!