JógaKlikk -  Online jógaórák

JógaKlikk Blog

Lapos has szülés után?

hozzászólás 2014-02-18

A lapos has nem csak esztétikai kérdés. Férfiaknak és nőknek egyaránt fontos, hogy a hasizmok el tudják látni támasztó, stabilizáló funkciójukat, de ugyanakkor rugalmasak is maradjanak. Gyakori probléma, hogy szülés után a megnyúlt hasizmok nehezen állnak vissza korábbi állapotukra...

A lapos has nem csak esztétikai kérdés. Férfiaknak és nőknek egyaránt fontos, hogy a hasizmok el tudják látni támasztó, stabilizáló funkciójukat, de ugyanakkor rugalmasak is maradjanak. Gyakori probléma, hogy szülés után a megnyúlt hasizmok nehezen állnak vissza korábbi állapotukra.

Szülések után érezted már, hogy egy cseresznyemagtól is dinnyeként dudorodik a hasad? Előfordulhat, hogy teljesen visszanyerted szülés előtti alakod, de a hasad továbbra is előreesik, esetleg lóg? A felülések sem hoztak látványos változást?

Miért veszti el a has a régi formáját: Várandósságtól, illetve nagy súly cipelésétől.

A hasizmok találkozási pontjában, a has közepén található összefonódott kötőszövet, latinul linea alba, a hasizmok legfelső rétegében (rectus abdominis) egészen vékony. Ezek a kötőszöveti rostok esetenként megnyúlnak, és így kialakul egy széles terület, ahol csak ín van, de izom nincs.  Ezen a területen tehát hiányzik az izmok által biztosított aktív védelem, vagyis ebben a pontban nincs, ami tartsa a törzset, és nincs ami ellensúlyozza a hátizmokat. A hátizmok ilyenkor kénytelenek átvenni a hasizmok szerepét, ez viszont csak részben lehetséges, és általában nincs annyi erő a hátizmokban sem, hogy teljesen átvegyék a hasizmok támasztó szerepét, ezért az ízületek terhelődnek. A várandósság, ha a linea albát nem is nyitja szét, a hasizmokat megnyújtja és igénybe veszi, ezért szülés után a hasizmok fokozott figyelmet igényelnek. 

Mi a teendő?

Az első teendő a hasi légzés. Éjjel-nappal. A második pedig egy tréning, ahol megtanulhatod pontosan végrehajtani a gyakorlatokat. Vannak olyan hasizom gyakorlatok, amelyek leginkább a hasizom felső rétegét, a rectus abdominist aktiválják, és nem igazán érintik a hasizmok mélyebb és oldalsó rétegeit. Az ilyen gyakrolatok akár ronthatnak is a helyzeten. Vannak viszont a teljes hasi izomzat minden rétegét átmozgató, komplex és sérülten is biztonságosan végrehajtható gyakorlatok. 

Milyen problémákat okozhat ha nem foglalkozunk vele?

- Nagyobb teher kerül a derékra – derékfájás alakulhat ki, a gerincsérv kockázata nő

- Ahol szétnyílt a has, sérv alakulhat ki

- Esztétikai problémákat - nagyobb a has, könnyebben meglátszik "egy kanál joghurt is", könnyebben hízik az ember hasra

- Fáradékonyságot, kellemetlen érzést a hasban, köldök körüli fájdalmat

- Emésztési problémákat

- Mivel ez a probléma a Köldök Csakrát (Napfonat Csakrát, Solar Plexust) érinti: önmagadért való kiállással, akarat érvényesítéssel, düh kezeléssel kapcsolatos probémák is jelentkezhetnek

Valóban csak műtéttel lehet visszaállítani az eredeti állapotot?

Célirányos gyakorlatokkal a szétnyílt hasizom regenerálható. Valószínűleg nem fog teljesen összezáródni, de a nyílás egy ujjnyi alá csökkenthető és onnantól a hasizom képes ellátni a funkcióját, tehát a fent felsorolt problémák megszüntethetők. Ezzel a has esztétikailag is megváltozik, laposabb lesz azáltal, hogy az izmok visszanyerik a tónusukat. A bőr is rugalmasabb lesz, hiszen a megfelelő izommunkától javul a keringés és ez segít rugalmassá tenni a bőrt. 

A műtét is lehetőség, de tudni kell, hogy ez egy nagy hasi műtét és annak minden kockázatát magában hordozza. Komolyabb műtét, mint egy császármetszés és igen lassan regenerálódik.

Gyakorolj 15 perces videónkkal az egészséges hasizmokért:  http://www.jogaklikk.hu/jogavideok/144/Szules_utani_hasregeneralas/

Németh Luca


Cimkék: jóga gyakorlás hasizom szülés után linea alba

Hozzászólások

Hozzászólnál? jelentkezz be! Ehhez a cikkhez még nincs hozzászólás. Légy az első hozzászóló!