JógaKlikk -  Online jógaórák

JógaKlikk Blog

Fejleszd a testtudatod - Lépj kapcsolatba a testeddel!

hozzászólás 2015-06-01

A jógagyakorlás egyik jótékony hatása, hogy jobban megismered a tested, megtapasztalod a testben jelentkező érzeteket, és ez segít abban, hogy a mindennapjaidban olyan döntéseket hozz, amelyek az egészség, az egyensúly és a harmónia felé mozdítanak az élet minden területén.

„A tested a templomod. Tartsd tisztán, hogy a lélek benne lakozzék" - mondta B.K.S. Iyengar. Aki szellemi munkát végez, tipikusan azzal tölti a napjai legnagyobb részét, hogy a fejét, az intellektusát, az elméjét használja. Ismerős? Ilyenkor gyakran előfordul, hogy elveszítjük a kapcsolatot a testünkkel: nem vesszük észre, vagy nem akarjuk észrevenni a testünk jelzéseit. Ha arra használod a tested, hogy a fejed hordozza, hamar kimerül, és különböző módokon károsodhat.

Forrás: Thinkstock

A jógagyakorlás egyik jótékony hatása, hogy jobban megismered a tested, megtapasztalod a testben jelentkező érzeteket, és ez segít abban, hogy a mindennapjaidban olyan döntéseket hozz, amelyek az egészség, az egyensúly és a harmónia felé mozdítanak az élet minden területén.

A folyamatos elvárások a munkahelyen és esetleg a családban, de még a baráti körben is arra sarkallhatnak, hogy ha jelentkezik egy tünet, hagyjuk figyelmen kívül, és tekerjük tovább a mókuskereket. Ezt erősítik a reklámok és az egész környezetünk is. Fáj a fejed? Dobj be egy gyógyszert, és fuss tovább vidáman. Elfáradtál? Pattints fel egy energiaitalt, vagy hajts fel egy kávét, és tekerj tovább. Menstruálsz? Tegyél meg mindent, hogy ez ne látsszon rajtad, nehogy észrevegye valaki (még Te sem).

Ha ezt a stratégiát rendszeresen követed, a végén nem fogod tudni, sőt esetleg már nem is érdekel, hogy mit üzen a tested, és hogy ez miért fontos. Hosszú távon ez betegségek kialakulásához is vezethet, és akkor muszáj lesz megállnod, és foglalkoznod a problémával.

Végezd el ezt az egyszerű gyakorlatot a testtudat fejlesztésére:

1. Mielőtt elkezdenél jógázni, ülj kényelmesen, úgy, hogy ki tudj nyújtózni. Csukd be a szemed, és figyeld meg, milyen az energiaszinted: magas vagy inkább alacsony, pörögsz, vagy fáradt vagy. Ne döntsd el előre, hanem figyelj, mintha egy filmet néznél.

Forrás: Thinkstock

2. Ahogy elkezded a jógagyakorlást, kísérletezz azzal, hogy milyen hatással van az energiaszintedre, ha erőteljesen hajtod végre a gyakorlatokat, esetleg a légzésritmusra folyamatosan mozogsz, és milyen hatással van rád, ha finoman és lágyan mozdulsz, a statikus gyakorlatokra, hosszan kitartott pózokra koncentrálva.

3. A gyakorlás végén figyeld meg magad megint: hogyan változott az energiaszinted? Elfáradtál, vagy felfrissültél a gyakorlástól?

Ezt az egyszerű kísérletet elvégezheted magadon ételek és italok választásakor. Figyeld meg, hogy milyen hatással vannak rád egyes ételek és italok, hogyan érzed magad tőlük!

Figyelj rendszeresen és tudatosan! Iktass be a napjaidba rövid megfigyelő, "becsekkoló" perceket: Hogy érzed magad? Milyen érzeteket érzel a testedben: energikus vagy fáradt, nehéz vagy könnyű, hideg vagy meleg, áramló vagy statikus? Éhes vagy, szomjas vagy, mosdóba kell menned? Hogy érzi magát a tested?

Próbáld ki 15 perces Jin Jóga gyakorlatsorunkat Szénási Katával: ez a stílus lassú, hosszan kitartott pózokkal dolgozik, mégis segíthet helyreállítani az energiaszintedet és felfrissülni. Figyeld meg, milyen az energiaszinted előtte és utána, és oszd meg velünk a tapasztalataidat!

Varga Judit


Cimkék: jóga gyakorlás testtudat tudatosság

Hozzászólások

Hozzászólnál? jelentkezz be! Ehhez a cikkhez még nincs hozzászólás. Légy az első hozzászóló!