JógaKlikk -  Online jógaórák

JógaKlikk Blog

A vegánságról - tippek, buktatók, tévhitek

hozzászólás 2021-03-14

„Légy te magad a változás, amit a világban szeretnél látni” – Mahatma Gandhi

Ha békét szeretnél látni magad körül, köss békét önmagaddal és a világgal! A jóga első gyakorlata, amit hagyományosan a fizikai gyakorlás előtt kell elkezdeni gyakorolni: ahimszá, ne árts! Ezért is kezdjük a jógagyakorlást mindig egy elcsendesedéssel, befelé figyeléssel: először tisztítsd meg a szándékod, csendesítsd el az elméd, csak utána kezdj el bármi mást gyakorolni. Hiszen teljesen más minőségű lesz a gyakorlásod, ha tiszta szándékkal, békés elmével végzed. 

A nem ártás, és a békés életmód egyik fontos gyakorlata lehet az étkezésünkben és más életmódbeli döntéseinkkel arra törekedni, hogy a létezésünk minél kevesebb szenvedést okozzon más lényeknek. 

Az étkezés egy fontos téma, ami egyben nagyon megosztó lehet. A gyerekkori kedvenc ételeink mély nyomot hagynak bennünk érzelmileg, és ha valaki „el akarja venni tőlünk” a túrós palacsintát, persze, hogy tiltakozás lehet az első reakció :-) Alább összeszedtünk néhány fontos tippet, információt, tévhitet:

  • Egy pár fogalmat jó lehet tisztázni:
  1. Vegetáriánus: nem fogyaszt húst, halat, tenger gyümölcseit.
  2. Vegán: nem fogyaszt semmilyen olyan ételt, és nem használ olyan termékeket, amelynek az előállítása állatok szenvedésével, vagy kizsákmányolásával jár. Tehát húson kívül nem fogyaszt tejet, tejterméket, tojást, mézet. Nem használ bőrből készült dolgokat, állatokon tesztelt kozmetikumokat. 
  3. Teljes értékű növényi étrend (TÉNÉ): nem minden vegán étel egészséges! Például csipsz kólával – vegán étrend, de nem egészséges. A TÉNÉ követői a minél kevésbé feldolgozott élelmiszereket részesítik előnyben.
  • Nagyon sok vegánnak és vegetáriánusnak fontos szerepet játszik a döntésében az állatok szenvedésének csökkentése és a környezettudatosság. Ahhoz, hogy ezeken a területeken jelentős hatást érjünk el együtt, nem az fog segíteni, ha kevés „tökéletes” vegán van a világon, hanem ha minél többen törekszenek erre tudatosan, hoznak napi szinten olyan döntéseket, amik csökkentik a környezet terhelését. Tehát ne a tökéletesség legyen a célod, hanem hogy sok kis lépéssel járulj hozzá, hogy kevesebb erőszak és pusztítás legyen a világon! 
  • A környezettudatosság jegyében érdemes azt is megfontolni, milyen messziről jött, amit eszel, és milyen környezeti terheléssel jár. Sok vegán receptben egzotikus hozzávalókat találsz – ha fontos neked a környezettudatosság is ebben a folyamatban, részesítsd előnyben a helyben termelt ételeket, illetve azokat, amik kisebb környezeti terheléssel járnak! 
  • Nagyon sokat fejlődött a társadalom a vegánság elfogadásában az utóbbi években, de ha vegán étrendet választasz, valószínűleg fogsz találkozni felhúzott szemöldökökkel, kérdésekkel, akár támadásokkal. „Akkor te mit eszel?” „Akkor te semmit nem ehetsz?” Ezek nehéz helyzetek lehetnek, de segíthet, ha arra fókuszálsz, hogy mit eszel rendszeresen (magadban is, és a beszélgetésekben is), és ne arra, hogy mit nem. Bármit „ehetsz” ez nem egy tiltás, hanem egy döntés részedről. Ha kérdeznek, magadról beszélj, a te érzéseidről, motivációdról, és ne arról, hogy mi a „helyes” vagy „jó”, ezt mindenki döntse el magának. 
  • Sajnos valóban vannak olyan vegánok, akikre jellemző lehet, hogy morálisan felsőbbrendűnek állítják be magukat. A békés hozzáállás azt is jelenti, hogy elfogadod mások döntéseit és véleményét.
  • A vegán étrendre való átálláskor három dolog szokott nehéz lenni a legtöbb embernek:
  1. Sajt. A rossz hírünk: a sajtban lévő kazein függőséget okoz. Ezért tényleg nehéz „lejönni róla”, de a jó hírünk, hogy egy rövid kezdeti időszak után a sajt utáni sóvárgás elmúlik. A sörélesztő pehely és vegán sajtok segíthetnek az átmeneti időszakban.
  2. Tej a kávéba. Igen, ez is nehéz lehet, de nagyon sokféle növényi tej van! Kísérletezz addig, amíg megtalálod azt, amelyik neked működik a kávédba! Készíthetsz otthon is növényi tejet! 
  3. Túró. Ez magyar specialitás, és sokunknak gyerekkori kedves emlékeket idéz. Puhára főzött, kis citrommal, esetleg kókusztejjel összeturmixolt kölesből nagyon finom vegán túrót készíthetsz! 

És mi lesz, ha „nem bírod ki?” 

Két lépcsőt javaslunk: 

  1. Ha nehéz tartani a vegán étrendet, gondolj arra, miért döntöttél így, hogy ezt az étrendet követed. Én a kisbocik aranyos szemére szoktam gondolni, ha megkívánom a tejeskávét. 
  2. Ha az 1. pont nem működött, engedd meg magadnak, hogy nem vagy tökéletes, és fogadd el a döntésedet, amivel eltérsz a vegán étrendtől! Sokkal fontosabbak a napi szintű, kisebb döntéseid, mint egy-egy eltérés az általad választott étrendtől. 

    Varga Judit

Cimkék:

Hozzászólások

Hozzászólnál? jelentkezz be! Ehhez a cikkhez még nincs hozzászólás. Légy az első hozzászóló!